راهنمای خرید لنز دوربین دیجیتال
نوشته شده توسط : پاناسونیک

معمولاً لنزها تحت حروف و اعداد متنوعي نامگذاري مي شوند که قطعاً بسيار مفيد مي باشند اما در هر صورت بسياري را گيج مي کنند. خوشبختانه در همين ابتدا شما مي‌توانيد بخشي از آنها را کنار گذاشته و تمرکز خود را تنها بر موارد زير بدهيد.
* فاصله کانوني : معرف زاويه ي ديد لنز
* ديافراگم : معرف ميزان حجم نور ورودي به لنز
* لرزشگير عکس : برخي از لنزها داراي لرزشگير اپتيکال براي کاهش و يا جلوگيري از تاري تصوير مي باشد.
* فرمت : معرف سايز سنسوري که لنز براي آن طراحي شده است.
* دهانه لنز : مشخص کننده ي اينکه لنز از نظر فيزيکي چگونه بروي دوربين قرار مي گيرد.
(فاصله کانوني)

راهنماي خريد يک لنز

اولين اعدادي که بروي لنز خواهيد ديد معرف فاصله ي کانوني آن انند؛ با توجه به قطع سنسور دوربين، اين اعداد زاويه ي ديد لنز را تعيين مي کنند. به اين طريق که اعداد کوچکتر معرف زاويه ي ديد گسترده تري هستند. لنزهاي زوم با دو عدد نام گذاري مي شوند که نشان دهنده ي دو رنج ابتدايي و انتهايي لنز هستند. لنزهاي با فاصله ي کانوني ثابت که توانايي زوم ندارند و گاهاً پرايم خوانده مي شوند تنها داري نام گذاري تک عددي مي باشند.
عکس زير چگونگي ايجاد و ميزان زاويه ي ديد لنز را در فواصل گوناگون در قطع معقول سنسور دوربين هاي ديجيتال (APS-C) نشان مي دهد. در جدول نيز ميزان تفاوت در سنسورهاي فول فريم و Four-Thirds آورده شده است.
(ديافراگم)
دومين پارامتر مهم ديافراگم مي باشد که ميزان نور ورودي به لنز را تعيين مي کند. ديافراگم در فرمت هاي گوناگوني مانند F4، f/4 و 1:4 معرفي مي شود که تماماً يک معني دارند. اعداد کوچکتر به اين معنايند که دريچه بازتري مي باشد و در نتيجه نور ورودي نيز بيشتر است که اين موضوع يکي از جنبه هاي و مزيت هاي مهم لنزها محسوب مي شود.

راهنماي خريد يک لنز

- ديافراگم هاي بازي هم چون f/2.8 موجب ايجاد عمق ميدان بهتري مي گردند

راهنماي خريد يک لنز

- در ضمن ديافراگم هاي بازتر به گرفتن عکس در نور داخلي بدون نياز به فلش کمک شاياني خواهد کرد.
(لرزشگير عکس)
اين قابليت در 5 سال گذشته بروي لنزها بسيار رايج گشته است اما کمپاني هاي مختلف شکل هاي گوناگوني از آن را ارائه مي کنند. پنتاکس و المپيوس از سيستم داخل دوربيني بهره مي برند در حاليکه کانن، نيکون، فوجي فيلم، سامسونگ و پاناسونيک از سيستم داخل لنزي استفاده مي کنند. اين قابليت در استفاده با لنزهاي تله فوتو بسيار مفيد مي باشد.

راهنماي خريد يک لنز

سيستم لرزشگير عکس موجب کاهش تاري ناشي از تکان دوربين در شرايط کم نور و يا رنج تله مي گردد.
در ضمن کمپاني ها مختلف نيز براي اين سيستم نامگذاري متفاوتي دارند.
(فرمت)
بسياري از دوربين هاي مقرون به صرفه SLR و بدون آينه از سنسور نوع APS-L با ابعاد 24*16mm بهره مي برند (نيکون اين دوربين ها را با نام DX فرمت مي شناسد). برخي دوربين ها نيز از سنسور فول فريم با ابعاد 24*36mm بهره مي برند و برخي نيز از سنسور کوچکتري با نام Four-Thirds
تمام کمپاني هاي مشهور (بجز المپيوس و پاناسونيک) در حال حاضر اقدام به توليد رنج گسترده اي از لنزهاي براي فرمت APS-C مي کنند. لنزهاي قطع فول فريم بروي قطع APS-C نيز به خوبي کار مي کنند اما عکس اين صادق نيست؛ نکته اي که بايد به هنگام خريد به آن دقت کرد.
نشان لنزهاي فرمت APS-C کمپاني هاي را مختلف در زير آورده شده اند :
کانن (EF-S) – نيکون (DX) – پنتاکس (DA) – سوني (DT) – سيگما (DC) – تامرون (DiII) – توکينا (DX)
(دهانه لنز)
هر کمپاني از دهانه لنز مخصوص به خود بهره مي برند به اين معنا که لنزهاي کمپاني هاي مختلف بروي دوربين هاي يکديگر وصل نمي شود و تنها بروي دوربين هاي همان کمپاني قابل اجرا اند. البته دو استثنا وجود دارد و آن المپيوس و پاناسونيک مي باشند.
البته تعدادي از کمپاني مانند سيگما، تامرون و توکينا در دهانه ي مختلفي اقدام به توليد لنز مي کنند که بروي چند دوربين مختلف قابل نصب اند.
(زوم در قياس با پرايم)
لنزهاي زوم در سالهاي اخير بسيار گسترده و پرفروش شده اند. البته هم چنان لنزهاي پرايم داراي برخي مزيت هاي بسيار مهم هستند. در قياس با لنزهاي زوم آنها معمولاً بسيار کوچکتر و روشن تر (با ديافراگم بازتر) مي باشند و در نتيجه موجب ايجاد عکسهايي شارپ تر مي گردند. اين موضوع آنها را براي اهدافي خاص بسيار مناسب مي گرداند؛ به طور مثال براي عکسبرداري در شرايط کم نور

راهنماي خريد لنز دوربين عکاسي

- معمولاً لنزهاي پرايم بسيار سبک تر و کوچکتر از لنزهاي زوم هستند اما تنها داراي يک زاويه ي ديد ثابت مي باشند. تصوير روبرو لنز فيکس 15mm F4 پنتاکس را در کنار و لنز

توکينا نشان مي دهد.
(برخي از انواع مشهور لنزها)
زوم استاندارد

راهنماي خريد لنز دوربين عکاسي


لنزهايي براي اهداف کلي که داراي پوشش وايد تا اندکي تله مي باشندو مشهورترين نمونه ي اين لنزها، لنز کيت اکثر دوربين ها (18-55mm) مي باشد.
زوم تله فوتم

راهنماي خريد لنز دوربين عکاسي

معمولاً دومين لنزي که عکاسان مي خرند يک لنز زوم تله فوتو مي باشد که امکان نزديکي به سوژه هاي دور را در عکاسي هايي مانند ورزشي و حيات وحش فراهم مي کند.
سوپر زوم

لنزهايي با پوشش بلند از رنج متوسط وايد تا رنج متوسط تله. البته کيفيت اپتيکالي اين گونه لنزها معمولاً به خوبي دو دسته ي بالا نمي باشد.
زوم وايد

همان طور که از نامش پيداست لنزي با زوم در رنج وايد و بيش از نرمال مي باشد که زاويه‌ي ديد گسترده اي را ارائه مي کند و براي عکاسي منظره، معماري و داخلي بسيار مناسب مي‌باشد.

(لنزهاي ماکرو)

لنزهايي با توانايي فوکوس بسيار نزديک به سوژه که امکان ثبت سوژه هاي کوچک را برايتان فراهم مي کند. برخي لنزهاي زوم از سيستم ماکرو بهره مي برند اما طبيعتاً عملکرد لنزهاي ماکرو بهتر از آنها مي باشد.
(لنزهاي سريع پرايم)

لنزهايي با فاصله کانوني ثابت گرفته از وايد تا فوق تله با ديافراگم باز، مناسب براي شرايط کم نور که داراي طراحي اپتيکالي بسيار با کيفيتي مي باشند. در سالهاي اخير اندکي از محبوبيت آنها کاسته شده است اما هم چنان لنز 50mm با f/1.8 و f/1.4 بسيار پر فروش مي باشد.
(لنزهاي پن کيک)

از لغت پن کيک به جهت باريکي اين لنزها استفاده مي کنند که براي جمع و جور تر کردن کل سيستم دوربين طراحي شده اند.
باقي قابليت ها و خصوصيات لنز
فوکوس اتومات : سيستم فوکوس هر لنز تاثير بسزايي در چگونگي عملکرد و اجرا فوکوس آن لنز دارد به خصوص از جنبه ي نويز و سرعت موتور فوکوس مي تواند هم در بدنه ي دوربين باشد و هم در داخل لنز که البته موتورهاي داخل لنزي در گونه هاي مختلفي عرضه مي‌گردند که در زير به برخي از آنها اشاره مي کنيم :
* سيستم ها با نام Screw drive که فاقد موتور فوکوس داخلي هستند و بجاي آن از طريق سيستم فوکوس داخل دوربيني عمل مي کنند که عملکرد بسيار سريع اما پرنويزي دارد.
* درايوهاي ميکروموتور که از موتورهاي DC مرسوم که معمولاً در لنزهاي ارزان قيمت کار گذاشته مي شونداستفاده مي کنند .
* استاپر خطي که موتورهاي مرسوم سيستم هاي بدون آينه مي باشند که داراي توانايي فوکوس سريع و بي صدايي مي باشند.
* نوع التراسونيک که نوع مرسوم براي لنزهاي SLR مي باشد که داراي عملکرد اجرايي تقريباً بي صدايي مي باشد که داراي 2 نوع مختلف مي باشند : يک نوع ارزان قيمت تر مشابه به همان سيستم موتورهاي ميکرو و نوع گران قيمت تري که داراي برخي مزاياي مهم مانند توانايي فوکوس دستي تمام مدت عملکرد اجرايي بي صدا و سريع مي باشند و به طور مرسوم هر کمپاني نامگذاري خاص خود را براي اين سيستم دارد.
(فوکوس دستي الکترونيکي)
بيشترها دوربين هاي SLR داراي رينگ فوکوس مخصوصي هستند که بصورت دستي تنظيم مي شود داراي عملکرد مکانيکي مستقيمي مي باشد که بر خلاف سيستم دوربين‌هاي بدون آينه از سيستم «فوکوس با سيم» که از موتور داخلي بهره مي برد، استفاده مي کند و داراي عملکرد اجرايي فوق العاده دقيقي نيز هست. بيشتر دوربين ها داراي سوييچ مشخصي براي حالت دستي و اتوماتيک مي باشند که در حالت اتو معمولاً رينگ را نمي توان چرخاند (البته در برخي طراحي اين نقص بر طرف شده است).
(لنزهاي فوکوس دستي)
کمپاني هاي کمي هستند که هنوز اقدام به توليد لنزهايي با تنها فوکوس دستي و کيفيت بالا مي کنند که معمولاً نيز لنز هايي با فاصله ي کانوني ثابت هستند که از استوانه ي فلزي و سيستم اپتيکي بسيار پيشرفته اي بهره مي برند. مشهورترين نام در اين زمينه کارل زايس مي باشد. در ضمن لنزهاي Tilt & Shift کانن و نيکون نيز همين سيستم را دارند.
کيفيت ساخت و ضد آب و هوا بودن
به طور معمول لنزهاي گران قيمت تر داراي کيفيت ساخت بهتري نيز هستند. لنزهاي کيت معمولاً از ساختاري پلاستيکي و سبک وزن بهره مي برند که شما با اندکي خرج بيشتر مي‌توانيد از لنزي با عمر مفيد بيشتري بهره ببريد. در ضمن برخي از لنزها داراي سيستم لرزگيري محيطي براي مقابله با نفوذ غبار و رطوبت نيز هستند که البته اين نوع لنزها معمولاً گران قيمت ترين مدلها نيز مي شوند.
کلام آخر
بايد توجه داشت که يک لنز اگر تاثير بيشتري نسبت به بدنه ي دوربين در کيفيت عکس نداشته باشد، داراي تاثيري مشابه آن است پس بايد هميشه دقت کنيد که اهداف و اولويت‌هايتان چيست و بنابر اولويت هايتان اقدام به خريد بهترين گزينه ي ممکن کنيد و بدانيد که با اندکي خرج بيشتر در اين بخش چيزي را از دست نخواهيد داد.

 

 

تهران خيابان طالقاني
77615100-77616217
ايران پاناسونيک
WWW.IRANPANASONIC.IR
T.ME/IRANPANASONIC_IR
INFO@IRANPANASONIC.IR





:: برچسب‌ها: تلویزیون پاناسونیک , تلویزیون خانگی , تلویزیون 4k , تلویزیون hd , تلویزیون FULL HD , تعمیرات تلویزیون , فروش تلویزیون ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 تير 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: